Thursday, November 23, 2006

Kommentarer!

Va roligt! Jag har fått kommentarer på min blogg! Jag finns alltså.

Jag funderade ett tag på vart jag ska svara er som skriver kommentarer, i min blogg, i er blogg eller som ett inlägg. Näe, det blev lite både och faktiskt.


Min stora fundering just nu är inte hur jag ska svara på inlägg. Snarare behandling eller icke-behandling. Pergo? Puregon? IVF? Vi har försökt få barn i 20 månader nu. De första 11 månaderna var mina sköldkörtel-värden för höga för att det skulle bli en graviditet. 3-4 månader efter att värdena blivit bra blev jag gravid, men fick missfall. Nu får jag pergo av min läkare, som tycker att det egentligen är onödigt men kan bättra på chanserna eftersom jag reagerar så bra på de. Jag frågade om puregon och "visst, det kan du få nästa månad om du vill". Usch! Jag vill inte bestämma själv. Jag vill att läkaren säger åt mig vad jag ska göra. Men hon hade nog sagt att vi inte behövde behandling. Så nu är jag på min tredje dos pergo. Borde man inte ha blivit gravid då om man blivit det spontant tidigare? Nja, kanske inte.

Så. Mina alternativ:
- uppehåll från behandling dec-jan, sedan två-tre mån pergo till och sedan kanske göra ivf i maj/juni
- uppehåll i dec och sedan puregon
- ivf så snart som möjligt för att slippa eländet

Ja... är det någon som har ett bra förslag? Någon som kan agera läkare åt mig? Näe, det räcker med amatörkommentarer om ni vill förstås :-)

Samtidigt går vi vidare med adoptionsprocessen. Ingen ide att förlora någon tid. I jan-feb ska vi gå föräldrautbildningen och i mars börjar vår hemutredning troligtvis. Om vi sedan väljer att skicka papper eller inte, ja, det får vi se. Tills augusti 2007 måste vi vänta iaf, pga min klantiga fortkörning för 4.5 år sen.

1 comment:

Tingeling said...

Läste att du också finns på Familjeliv - vad heter du där?
Jag finns också där, på Tingiling!
Ha en fin helg, kram!