Thursday, January 11, 2007

Svar på bloggenkät

Tingeling utmanade mig att svara på dessa frågor om mitt bloggande. Och eftersom jag tycker om henne så gör jag det :-) Jag vet inte hur man länkar så om någon vet kan ni väl lämna en kommentar - please!


1. Hur länge har du bloggat? Jag har två bloggar. En som startade mars 2006 om min och min mans Brasilienresa. Denna startade november 2006.
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga? Jag hade nog aldrig vart inne på en blogg då, visste bara att det var nått nytt hajpat fenomen.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Det var absolut Helgas dagbok!
4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? I denna bloggen... det var så nyss så jag känner inget speciellt. Annat är det att läsa min dagbok på FL. Där var jag hoppfull och trodde vårt barn skulle komma snart. Nu är jag i en helt annan situation... Tyvärr.
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Ungefär fem stycken dagligen, men 20 som jag kollar lite nu och då.
6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t.ex. teknikbloggar, modebloggar politiska bloggar)? Alla är dagboksbloggar.
7. Nämn en bloggare (obs! Länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Vet inte just nu faktiskt...
8. Nämn en bloggare (obs! Länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Några av mina närmsta vänner vet om min blogg och tycker det är ett bra sätt att uttrycka sig. Andra som läser är nog från FL.
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Vet faktiskt inte.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Ja, det tror jag. Att jag har hittat en gräns. Jag skriver om privata saker men eftersom ingen vet vem jag är vet de inte heller vilka personerna jag skriver om är heller.
12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag nämner inte namn på personer. Annars skriver jag nog om det mesta. Såklart inte om det mest privata, men nästan allt annat.
13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Jag började blogga för att kunna skriva någonstans där ingen känner mig. Lessnade på FL och att alla hade koll på mig. Så jag tror inte att jag bloggar för att få bekräftelse.
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Ja, till viss del. Men man kan aldrig veta riktigt hur personen är IRL.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara eller blev du förvånad? Nej, det har jag inte. jag har däremot träffat folk från FL, men det är väl inte samma sak. De jag har träffat har inte varit som jag trodde men väldigt trevliga!
16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Det tror jag inte...
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? Jag har aldrig blivit sårad av någon kommentar till min egen blogg, men som Tingeling skrev så tycker jag att dte vore roligt att få kommentarer ibland, men så skriver jag ju inte för att få kommentarer heller.
18. Har du själv skrivit saker som du ångrar i din egen eller andras bloggar? Jag skrev ett inlägg i min andra blogg som skulle vara i denna barnlöshetsblogg, men det flyttade jag ju snabbt. Annars ångrar jag inget.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Kan nog inte hitta några nackdelar. Skulle vara att jag inte tar mig tid att blogga och kan känna mig stressad av det.
20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Jag inte lova att jag bloggar om två år, men jag skulle gärna blogga om livet med barn om två år.
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Jag tror inte att bloggandet har någon direkt inverkan på vår kultur, men det kan hända att de kan påverka olika saker i samhället.
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? För mig har bloggandet hjälpt mig att sammanfatta händelser i mitt liv och att kunna titta tillbaka på vad som hönt är bra för mig.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jättemycket! Jag har kännt en sådan samhörighet med andra genom att läsa att andra känner och tänker som jag.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten: Helga, Tinselflickan, makro, salvia och tvillingstjärna.

2 comments:

Karika Pyry said...

Hej du! Jag läser också din blogg alltid emellanåt!

Angående att länka så skriver du namnet på det/den du ska länka till, markerar det, trycker på en ikon där det står "edit" (bredvid font o normalsize), det är en grön krumelur... :-) Där skriver du in adressen du vill länka! Hoppas du blev helst liiite klokare av det! ;-)

Kram o lycka till!
Sparven

Tingeling said...

Roligt att läsa svaren på din bloggenkät! :) Hoppas du har/haft en fin helg! Kram.