Wednesday, October 03, 2007

Jag fick tvillingar inatt

Imorse när jag vaknade var jag alldeles varm i kroppen. Jag hade nämligen fått tvillingar under natten. Ingen hade talat om för oss att vi skulle få tvillingar, det var bara en bebis vi visste om. Vi vet ju könet så nu kom två av samma sort ut. Jag minns inte förlossningen utan bara att vi hade två bebisar, den ena var 30 cm lång och den andra mycket större och redan efter nån timme var den stora stor som en treåring. Jag tyckte det var lite trist att de var så stora så snabbt, jag ville ju ha en liten bebis.

När vi precis fått det andra barnet undrade min man om vi skulle ta bort en av de eftersom vi bara hade tänkt oss en, men barnmorskan sa, som tur är, att det gör man bara innan förlossningen. Inte efter. Jag tyckte det var skönt för nu slapp jag fundera på syskonförsök.

Den minsta bebisen började prata fort. Och det första h*n sa var "godis!" varpå jag blev lite besviken. Inte ska de lära sig säga godis redan första dan, det är ju mamma och pappa de ska säga så jag ljudade tydligt och på andra försöket sa vår lilla bebis både mamma och pappa felfritt. Mycket duktig för att vara en dag gammal.

Efter ett tag på våra bebisars första dag kom jag på att vi glömt amma, vi glömde att lägga de vid bröstet efter förlossningen så för att de skulle bli lite sugna på bröstmjölk hällde vi lite yoghurt och musli på mina nakna bröst och vips så började den lilla bebisen suga på bröstet. Det kändes ingenting.

Senare samma dag satt båda "bebisarna" i en vanlig personbil och låtsades köra bil, stora som fyraåringar.

Precis innan jag vaknade på morgonen insåg jag att jag bara var i vecka 25 och att barnen föddes 15 veckor för tidigt. Det gick inte riktigt ihop men man brukar ju föda för tidigt med tvillingar, det var bara det att ingen sagt att vi väntade tvillingar.

Nu börjar väl de konstiga drömmarnas tid.

1 comment:

Ribbolita said...

Tack för ditt inlägg på min blogg. Har börjat leta lite gravidbloggar nu också. Känns fortfarande helt overkligt att jag har på dem att göra, men just nu är det ju så i alla fall. Underbart att läsa om din graviditets utveckling. Jag kommer att följa dig med spänning. Hoppas så att jag får vara där du är idag om några månader.